You are here

Löpning och musik

Det är många som tycker om att vara ute i skogen och löpträna för att få lite motion, medan andra tränar inför ett större lopp. Och så finns det de som helst inte springer alls, eller hellre håller till inne på gymmet. Oavsett vilken kategori man tillhör är det många som gärna lyssnar på någon peppande musik. Antingen för att hålla tempot man vill springa i, för att man tycker om den musik man lyssnar till, eller för att helt enkelt få tiden att gå lite fortare.

För att kunna hålla det tempo man vill under träningspasset är det viktigt att musiken går tillräckligt snabbt. Om man lyssnar till musik med ett för långsamt tempo är det lätt att man själv sänker tempot i sin löpning, och då får en lägre hastighet än vad man skulle ha fått annars. Man brukar rekommendera musik med ett tempo på ca 180 bpm. Bpm står för beats per minute och är helt enkelt ett mått på hur många slag det går på en minut i en viss sång. Det finns ofta färdiga spellistor att hitta på internet med musik som går i 180 bpm. Det går naturligtvis bra att springa till musik som går i 175 eller 185 bpm också, men man bör inte avvika alltför mycket från 180 bpm.

Att ha musik i rätt tempo hjälper till att hålla ett jämt tempo genom hela löprundan. Det är annars ett vanligt problem att man till exempel börjar alldeles för snabbt och sedan inte orkar hela vägen. Men genom att lyssna på musik i det tempo man har tänkt att springa i kan man undvika detta och orka hela vägen in i mål. Genom att lyssna på musik man gillar när man springer, så blir hela löprundan också en mycket trevligare upplevelse, och chansen att man faktiskt tar sig ut och springer ökar. Man kanske till och med har en favoritmusik som man bestämmer sig för att bara lyssna på medan man tränar.

Tekniken tar hela tiden steg framåt, och borta är numera problemen med hörlurar som trasslar in sig i snörena på tröjan, fastnar i allt möjligt och lossnar ur öronen så fort man blir det minsta svettig. På senaste tiden har trådlösa hörlurar som man kopplar in med bluetooth tagit jättekliv framåt, och man behöver inte längre ha en sladd från mobilen till öronen hela tiden. Detta underlättar naturligtvis löpningen fantastiskt mycket, och dessutom blir lurarna hela tiden bättre. Laddningsförmågan ökar hela tiden, och det finns nu hörlurar som man kan använda i många timmar innan de behöver laddas.

Så nästa gång solen lyser, koppla in lurarna i telefonen, knyt på dig skorna och ge dig ut i skogen och spring!

Top